Створення мотивації успіху у гуртківців

23.04.2015 23:46

 

Відділ освіти Долинської РДА

Долинська районна Станція юних техніків

 

Серія „Бібліотечка позашкільного закладу”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення мотивації успіху            у гуртківців

 

 

Методичні рекомендації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідальні за випуск:       Ярослав Кепша, директор Долинської районної Станції юних техніків, доктор педагогічних наук, доцент

Розробник:                            Ярослава Косар, завідувач методичного відділу Долинської районної Станції юних техніків

Коректор:                              Руслана Лобода, методист Івано-Франківського обласного Центру науково-технічної творчості учнівської молоді

Комп’ютерна верстка:          Любомир Зубрей, керівник гуртків „Інформатика” Долинської райСЮТ

 

 

 

Адреса:

Долинська районна Станція юних техніків

77500, м. Долина,

вул. Котляревського, 9

Івано-Франківська область

тел. 2-87-09

 

 

 

 

 

 

 

Література

1. Науменко Г.М. Тайни сознания. Путь к здоровью. - М., 2002. - 630 с.

2.   Романовский А.Г., Михайличенко Б.Е. Философия достижения успеха: Учебное пособие. Харьков: НТУ «ХПИ», 2003. - 691 с.

3. Скрипник М. Мистецтво бути педагогом: 36. тренінг, занять.- К.: Вид. дім «Шкіл світ»: Вид. Л. Галщина, 2006. - 112 с.

4. Щербатих Ю.В., Психология успеха. - М: Эксмо, 2005, -136-160 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

3. Прихований інструктаж гуртківця про способи і форми здійснення діяльності. Допомагає дитині уникнути поразки. Досягається шляхом побажання. (Можливо краще почати з...; виконуючи роботу не забудь про...)

4. Внесення мотиву. Показує дитині заради чого, кого здійснюється ця діяльність, кому буде добре після виконання. (Без твоєї допомоги твоїм друзям не впоратись...)

5. Персональна винятковість. Визначає важливість зусиль дитини в діяльності, що здійснюється. (Тільки ти міг би...; тільки тобі й можу доручити...)

6. Мобілізація активності або педагогічне виконання. Спонукає до виконання конкретних дій. (Ми дуже хочемо розпочати роботу...)

7. Висока оцінка деталі. Допомагає емоційно пережити не результат в цілому, а якоїсь окремої деталі. (Найбільше мені сподобалось у твоїй роботі...; найбільше тобі вдалося...)

Ситуація успіху має штучно створений характер, бо керівник гуртка на деякий час посилює акцент на позитивних досягненнях гуртківців і не зважає їх недоліки.

Створення ситуації успіху - це педагогічна технологія, яка допомагає дитині зрости успішною, відчути радість від подолання труднощів, формує переконання, що все в житті дається завдяки затраченим зусиллям.

 

 

 

 

 

4

Досить часто діти висловлюють небажання виконувати домашні завдання, йти до школи, вчитися, пасивні. Що може змінити цю ситуацію і перетворити навчання у захоплюючу подорож безмежною країною знань?

Серед сучасних педагогічних технологій в позашкільній освіті специфічне місце займає технологія створення мотивації успіху в гуртківців. Вона є однією з тих технологій, що дають змогу гуманізувати процес навчання і виховання. Гуманізація освіти, передбачає створення умов, спрямованих на розкриття і розвиток здібностей гуртківців, їхню позитивну самореалізацію. Ця спрямованість ґрунтується на повазі та вірі в дитину і відображається в цілях життєдіяльності у гуртку, в її змісті, організації і засобах, а також в характері взаємодії членів колективу гуртківців.

Демократичне суспільство не тільки дозволяє освіті реалізувати свій гуманістичний потенціал, але й створює умови для його збагачення, висуваючи на перший план його розвиваючу, людино-утворюючу функцію. Така спрямованість освіти виявляється в відкритості самої освітньої структури відносно інших суспільних інститутів, у взаємодії учасників навчально-виховного процесу, свободи висловлювання та реалізації різноманітних точок зору, визнання прогресивними і провідними цілей особистісного розвитку дитини, створення ситуації успіху для тих, хто навчається.

Ситуація успіху дарує атмосферу приязні та взаємодопомоги, впевненості і захищеності. Керівник гуртка повинен створити джерело внутрішніх сил дитини, джерело, яке дає енергію для подолання труднощів і формування бажання вчитися.

1

Використання ситуації успіху має сприяти підвищенню робочого тонусу, збільшенню продуктивності навчальної роботи, а також допомогти гуртківцям усвідомити себе повноцінною особистістю і, відповідно, забезпечити успіх у навчанні.

Керівник гуртка хоче бачити своїх вихованців також успішними. Що таке успіх? Кожен розуміє це по своєму. Для одного це бути багатим, інший вважає успіхом вчені звання, відкриття, інший - спортивні досягнення. Для когось успіх — це велика дружна сім'я, здорові діти, надійні друзі. Скільки людей — стільки думок.

Успішні люди — це люди, які чогось у житті досягли. Успіх — це явище багатогранне. Воно включає всі сфери життя: стан здоров'я, репутацію, кар'єру, спілкування, талант, забезпеченість, фізичні навички, бізнес. Успіх — це фінансова стабільність, гроші. Гроші не головне в житті, але без них, як без повітря, довго не проживеш. Матимеш можливість працювати за покликом душі, відпочивати, забезпечити своїх близьких, дати хороший старт дітям, допомогти усім, кому хочеш. Успіх — це свобода від страху за день завтрашній.

Говорячи про успіх, керівник гуртка має на увазі його позитивне підґрунтя. База успіху не кримінал, а праця, праця над собою, усвідомлена й улюблена, яка приносить радість, моральне задоволення, достаток, гро­мадське визнання.

Основою педагогічної технології «Створення ситуації успіху» є особистісно-орієнтований підхід до процесу навчання і виховання.

Існують такі типи успіху. До них відносяться:

-         неочікувана радість — це почуття задоволення від

 

2

того, що результати діяльності гуртківця перевершили

його очікування. З педагогічної точки зору - це результат продуманої, підготовленої діяльності керівника гуртка;

- спільна радість - полягає в тому, щоб гуртківець досяг необхідної для себе реакції колективу. Вона може бути підготовленою керівником гуртка або спонтанною. Спільною радістю вважають тільки ті реакції колективу, які дають можливість дитині відчути себе задоволеним, стимулюють її зусилля. Це, перш за все, має бути емоційний відгук оточуючих на успіх членів цього колективу;

- радість пізнання - це радість пізнання нового, хоча вона по своїй суті альтруїстична. Пізнання опирається на самоосвіту й самопізнання. Така радість не може вирости на пустому місці, народитися без серйозних причин, її головна умова - спілкування.

Немає більших цінних мотивів для навчання, ніж інтелектуальні, в основі яких лежить проблема пізнавати світ, коли важливий не стільки результат, скільки процес пізнання. Радість навчального процесу та радість пізнання тісно пов'язані.

Створення пізнавального інтересу є предметом турботи керівника гуртка, який формує радість пізнання.

Створення ситуації успіху має певний алгоритм.

1. Зняття страху. Допомагає перебороти невпевненість у власних силах. (Діти вчаться на своїх помилках і знаходять інші шляхи вирішення проблем).

2. Авансування успішного результату. Допомагає керівнику гуртка висловити тверду переконаність у тому, що його гуртківець обов'язково впорається з поставленим завданням. Це, в свою чергу, переконує дитину у своїх силах і можливостях. (У тебе обов'язково вийде; я навіть

Ви можете писати тут...